15/03/2014

Arribem puntuals a les 9 a l’estand d’Azimut al port de Vilanova on ja ens hi espera l’Àngel, un dels integrants de la sortida d’avui. Mentre pugem a bord i anem preparant l’embarcació va arribant la resta del grup, format avui per un total de 8 persones, la Mireia, en Javier, en Marcel i la seva filla Emma, en Lluis, la Flora i la Judit, a més de l’Àngel. Per part de Cetàcea l’equip està format avui per la Mar, que realitza el projecte de final de grau amb nosaltres, la Vicki, geògrafa de l’Associació, l’Oscar, el nostre patró i jo mateix, l’Oriol, un dels biòlegs de l’associació.

Tot el grup que ens va acompanyar a la sortida, per part de Cetàcea, a dalt a la dreta, la Mar i l'Oscar, a baix a la dreta, la Vicki, i l'Oriol darrera la càmera. Foto: Associació Cetàcea

Un cop a bord i després dels consells de seguretat i una petita explicació del Projecte Foto-Identificació: Balenes i dofins al litoral català, iniciem la sortida. El transsecte escollit avui és el número 4, que ens apropa una mica més cap a la zona de Sitges.

Posem rumb cap al primer punt del transsecte al que calculem arribar entre 1 hora i mitja i dues hores més tard. Pel camí, podem veure algun bot (Mola mola), i algun banc de tonyines saltant a la llunyania. Cap a un quart de dotze albirem el primer grup de dofins llistats (Stenella coeruleoalba). Es tracta de 5 individus, entre els que hi ha 4 adults com a mínim. El grup ens acompanya de forma intermitent durant una hora i mitja, temps que ens permet realitzar bastantes fotografies per al nostre estudi.

Dos dofins llistats (<em>Stenella coeruleoalba</em>) albirats durant la sortida. L'objectiu és fotografiar tantes aletes dorsals com sigui possible, per a l'estudi de foto-identificació. Foto: Associació Cetàcea

Dofins llistats (<em>Stenella coeruleoalba</em>) saltant durant la sortida. Foto: Associació Cetàcea.

Dos dofins llistats (<em>Stenella coeruleoalba</em>) saltant al costat de l'embarcació. Foto: Associació Cetàcea.

Decidim continuar amb el transsecte, tot posant rumb cap a la costa. Aproximadament una mitja hora més tard ens trobem amb una altra grup de dofins llistat nombrós, que ens acompanya per un lapse de temps més curt.

Dos dofins llistats (<em>Stenella coeruleoalba</em>) albirats durant la sortida. Foto: Associació Cetàcea.

Dos dofins llistats (<em>Stenella coeruleoalba</em>) un fora l'aigua i l'altre submergit, albirats durant la sortida. Foto: Associació Cetàcea.

Passades les emocions del moment, veient que el dia ha avançat bastant i que les condicions del mar no són les millors per a la observació de cetacis, decidim posar rumb cap a port tot navegant a vela. Durant el trajecte encara tenim temps de trobar-nos una parella de dofins mulars (Tursiops truncatus), que es creuen de forma fugaç amb nosaltres.

Dofí mular (<em>Tursiops truncatus</em>) albirat al final de la sortida. Foto: Associació Cetàcea.

Ja a port, fem repàs de la jornada, que ens ha deixat amb moltes emocions viscudes a bord del catamarà i moltes dades i fotografies a punt per a ser analitzades i treballades. Acomiadem a tot el grup que ens ha acompanyat avui, que marxen contents per un bon dia de navegació i observació de cetacis.