20-09-2020

Són les 7:45 del matí al club nàutic del Garraf. Laura, Abraham i Iris del equip de recerca donen la benvinguda a la tripulació externa. Ens acompanyaran en aquesta sortida el Quim, Isabel, Sergi, Carles, Albert i l’Abdelhak. Abans de pujar al vaixell, la Laura i l’Abraham expliquen el protocol de seguretat de prevenció de la Covid-19. D’un en un anem pujant a l’Alcyon, el vaixell del nostre patró Fernando, que ja ens espera preparat per començar la jornada d’albiraments en el marc del nostre projecte de recerca. En aquesta ocasió, l’Iris s’encarregarà de les tasques de fotografia i l’Abraham i la Laura del protocol de recollida de dades ambientals així com de tota la informació associada amb els possibles albiraments que tinguem al llarg del nostre recorregut.

Sortim del port amb molt bon estat de la mar, i quasi sense vent. Tanmateix, el mar de fons ens acompanyarà durant tota la sortida i això dificultarà en certa mesura l’albirament de cetacis. Anomenem mar de fons a les ones que ens arriben de llocs llunyans. Més concretament és com si estiguéssim en un estanc d’aigua on algú llança una pedra a l’aigua i genera ones expansives circulars que remouen la superfície de l’aigua.

Mentre Fernando, el nostre patró posa rumb cap al canyó de Cubelles, l’Abraham i l’Iris expliquen a la tripulació quins són els principals objectius de la nostra associació així com els diferents projectes que duem a terme. Més concretament parlen del projecte de foto-identificació, ja que la sortida es realitza en el marc d’aquest projecte de recerca. D’altra banda també expliquen les principals espècies que podrem trobar a la sortida i quines són les senyals que ens indicaran i ajudaran a localitzar i identificar les diferents espècies de dofins i balenes .

Cap a les 12:45h l’Abraham identifica un petit grup de dofins llistats (Stenella coeruleoalba). Es tracta d’un petit grup compacte de 6-7 individus, del cetaci més comú a mar obert a casa nostra. Podem observar que segueixen el mateix rumb que nosaltres i en cap moment s’apropen a la proa del vaixell. L’Abraham demana la col·laboració de tota la tripulació per tal de determinar aproximadament la grandària del grup així com la presència de cries.

Efectivament, al grup hi ha una cria i molt probablement sigui aquesta l’explicació de perquè no s’apropen més a la nostra embarcació. Mentre dura l’albirament la Laura i l’Abraham prenen les dades ambientals associades a l’albirament i recullen la informació necessària per descriure i caracteritzar el grup d’individus així com el seu comportament. Sembla que es tracta d’un grup que viatja i no es troba alimentant-se just en el moment que els albirem i d’altra banda mostren certa indiferència a l’arribada de la nostra embarcació. De sobte, quinze minuts desprès de l’inici de l’observació d’aquests animals, deixem de veure’ls i finalitzem l’albirament. .

Continuem el nostre recorregut pel canyó de Cubelles i no observem cap altra senyal o indicació de presència de dofins a la zona. De fet l’estat de la mar empitjora com a conseqüència d’una corrent d’aire superficial i això tampoc ajuda a tenir les millors condicions per dur a terme més albiraments. Tanmateix els ocells marins ens acompanyen durant tota la sortida especialment per gavines vulgars (Choicocephalus ridibundus), gavians argentats (Larus michahellis). Sorprèn el fet que durant tota la sortida tan sols arribem a veure dos baldrigues mediterrànies (Puffinus yelkouan).

Tornem cap al port i continuem esforçant-nos en identificar qualsevol senyal d’activitat de dofins o balenes a la nostra zona d’estudi. Tot i que millora l’estat de la mar, no arribem a realitzar cap altre albirament.

De nou al port, tots plegats recordem l’albirament de la sortida, recollim i ens acomiadem del nostre patró, i desitgem que tota la tripulació externa que ens ha acompanyat o hagin passat genial durant la tota la jornada i tant de bo ens tornem a veure tots plegats, amb bona mar i amb la companyia dels dofins i balenes de casa nostra.